Autors/es

MIGUEL CALATAYUD

PREMI “UNA VIDA DE VINYETES”

La figura de Miguel Calatayud en el terreny de la il·lustració i el còmic requeriria un espai impossible de resumir en unes poques línies. Des dels anys 70, Calatayud ha sigut testimoni, partícep i precursor de la Nova Escola Valenciana de còmic, col·laborant en infinitat de revistes i publicacions, així com en la denominada “Línia clara valenciana”. Podem subratllar treballs com “Peter Petrake”, “Los doces trabajos de Hèrcules”, “Soy el aire” o “El pie frito”, àlbum amb el qual obté el premi en el Saló de Barcelona de 1984. Ha obtingut tres vegades el Premi Nacional d’Il·lustració per treballs que abasten obres infantils, filosòfiques o narrativa adulta.

HERMANN

PREMI “TRAJECTÒRIA INTERNACIONAL”

Hermann Huppen és un dels més històrics autors de BD, un referent del còmic francobelga, que continua treballant puntualment en l’actualitat amb la sèrie “Duke” (tres volums, ECC) en col.laboració del seu fill Yves H. Porta desenvolupant la seua activitat en el camp del còmic des de 1964. Entre la seua àmplia obra, destaquen grans sèries com “Comanche” i “Bernard Prince” (totes dues amb guió de Greg). La seua primera gran sèrie en solitari és “Jeremiah”, obra de ciència-ficció amb aires de western i amb una empremta antifeixista. En 1984 inicia “Les torres de Bois- Mouri”, considerada per crítica i públic com un dels seus millors treballs; sèrie ambientada en l’edat mitjana que narra una saga familiar i que serveix per a recórrer els estrats socials del sistema feudal. D’altra banda, Hermann ha tractat temes contemporanis, com el conflicte dels Balcans en la seua imprescindible obra “Sarajevo Tango”, també amb Yves H, amb el qual també comparteix l’àlbum “Lazos de sangre” i “Manhattan Beach 1957”

CRISTINA DURÁN Y MIGUEL ÁNGEL GINER

Guanyadors del Premi Nacional del Còmic 2019 per “El día 3” i el Premi Millor Guió Festival Splash 2019

Tots dos són llicenciats per la Facultat de Belles arts de València en l’especialitat de Dibuix, facultat on van iniciar la seua marxa en el còmic amb el fanzine No Aparcar llamo GRUA. En 1993 van obrir el seu propi estudi, LaGRÚAestudio, on treballen des de llavors dedicant-se professionalment al còmic i la il·lustració. Giner Bou comparteix a més la seua passió per narrar amb els alumnes i alumnes del Màster de Disseny i Il·lustració de Belles arts (UPV), de ESAT (Escola Superior d’Art i Tecnologia) on és professor de guió i narrativa.

Des que van obrir LaGRÚAestudio han il·lustrat nombrosos llibres i treballat per a premsa i publicitat. Han publicat diverses novel·les gràfiques com “Una possibilitat entre mil”, una obra autobiogràfica que narra els tres primers anys de vida de Laia, una xiqueta amb paràlisi cerebral i “La Máquina de Efrén” també autobiogràfica, en aquest cas sobre el complex procés d’adopció internacional d’una xiqueta etíop. Totes dues obres acaben de reeditar-se juntes en Astiberri sota el títol “Una posibilidad. Edición Integral”. La seua tercera novel·la gràfica va ser “Cuando no sabes que decir” publicada a l’abril de 2015 per Salamandra Graphic, una història de ficció sobre amistats perdudes, jazz, cinema i literatura. La seua quarta novel·la gràfica, editada també per Astiberri, es titula “El dia 3” i és un treball sobre l’accident del metre de València de l’any 2006, realitzat en col·laboració amb la periodista Laura Ballester, per aquesta obra han sigut guardonats amb el Premi Ciutat de Palma de còmic, Premi Nacional del Còmic 2019 i Premi Millor guió Splash 2019. Han realitzat també alguns còmics per encàrrec com “Enganchada a ti” (Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, 2011), “El segle d’or valencià” (Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu) i “Vicente Blasco Ibáñez. Una Vida Apassionant” (Ajuntament de València). També han participat en llibres col·lectius com a “Enjambre” (Norma) i “Viñetas de vida” (Astiberri).

LEOPOLDO SÁNCHEZ

Durant els anys 70 col·labora amb editorials espanyoles i estrangeres, en Trinca publica una adaptació del Quixot, i comença a treballar, a través de l’agència Toutain, amb diverses publicacions de Warren Publishing, com Creepy, Rufus, Vampus i Vampirella, i la revista alemanya Kun-Fu, per a la qual dibuixa Jeff Blake, el hombre de Pinkerton. Durant la denominada època del boom del còmic per a adults, va crear obres memorables com Bogey (amb guiò del seu amic, el autor valencia Antonio Segura) principalment per a la revista Cimoc de Norma Editorial i reeditat per Ponent Mon en 2016. En 1982 s’uneix, al costat d’altres dibuixants de renom com el seu cosí José Ortiz, Jordi Bernet, Mariano Hispano o Manfred Sommer a la direcció d’Edicions Metropol aprofitant l’expansió de les revistes de còmic per a adults, editorial que arriba a publicar tres revistes: Metropol, Mocambo i KO Comics. La editorial Evolution (Panini Comics) ha publicat recientment Pepe Malone, una personal obra que ho retorna a l’actualitat del món del còmic.

XULIA VICENTE

Autora experimentada en el món del Fanzine, Xúlia Vicente ha publicat treballs en fanzines com a Nimio, Voltio o Sacaponchos. És coautora de Duerme pueblo (Edicions La Cúpula, 2016) al costat de Nuria Tamarit i és la dibuixant de Ari, caçador de dracs (Sallybooks, 2016)i més recentment Ira. Jinete de Dragones les dues amb guió de Manuel Gutiérrez. Per a l’editorial Andana es va encarregar, també amb Nuria Tamarit, de la part gràfica de les aventures de Anna Dédalus: El misteri de la mansió cremada.

RICARDO VILBOR

PREMI “MILLOR GUIÓ per “El viejo y el narco”

Ricardo Vilbor (València, 1979) va debutar en el còmic en 2012 amb l’àlbum Valentia (Norma Editorial). En 2015 va publicar Carroñero (La Cúpula) al costat de Vicente Montalbà i Chorizos (Grafito Editorial) amb Ricar González.
En 2016 col·labora en el tom De Muerte (GP Edicions). Al maig de 2018 es va editar La vida es sueño (Panini) amb dibuix d’Alberto Sanz i color de Mario Ceballos.
En 2019 han arribat El viejo y el narco (Evolution), amb art de Max Vento, i amb el qual guanya el Premi Millor Guió del Festival Splash; i Objectivo:Hedy Lamarr (Grafito Editorial) al costat dels artistes Ángel Muñoz i Abel Pajares i el còmic col·lectiu de tall infantil Viaje a Xambala (Grafito Editorial).

AGUSTÍN FERRER

PREMI MILLOR ÀLBUM NACIONAL 2019 PER “MIES” (GRAFITO EDITORIAL)

Adobat en el món dels concursos de còmic durant més de 20 anys fins a aconseguir la trentena de guardons en diferents categories, des de 1997 a 2011 vaig compaginar aquesta afició amb el treball per a un estudi d’Arquitectura i la docència en la Universitat de Navarra. En 2011 se centra plenament en el còmic i col·labora en la revista d’humor El Clímaco (Editorial GAN). Amant de la línea clara ha publicat, entre altres títols, Gandhi, el maestro de la vida y La nueva era del sueño (Editorial SAURE, 2004 I 2005), De Muerte (GP Ediciones, 2016). En solitario, Cazador de sonrisas, Arde Cuba (Grafito editorial, 2015 i 2016) i Las apasionantes lecturas del Sr. Smith i Cartas desde Alger- aquesta última Primer Guardó en l´III Premi Manchacómic 2016-.
Mies (Grafito Editorial, 2019) es el seu últim treball, una biografía novelada i ficcionada sobre l’arquitecte alemany Mies van der Rohe guardonada amb l’IX Premis del Còmic Aragonés en el XVIII Saló del Còmic de Saragossa (2019) i el Premi Millor Còmic Nacional 2019 del Festival Splash.

SUSANNA MARTÍN

Debuta fa deu anys va dibuixant Alicia en un mundo real. Després siguiron Sonrisas de Bombai, Sansamba i va coordinar l’antologia Enjambre (totes publicats a Norma Editorial). És l’autora de “Gaza Amal. Historias de mujeres valientes en la franja de Gaza” i “Tipi-tapa”. Va participar en les obres col·lectives “Un regalo para Kushbu. Historias que cruzan fronteras”, en el llibre colectiu “Viajes dibujados” de Altaïr Magazine i Norma Editorial i en “Viñetas de tortas y bollos. Cómics lésbicos desde las dos orillas”.

En 2019 dibuixa “Anna Dédalus detectiu. La paradoxa de Fermi” amb Miguel Á. Giner Bou i publica les obres “Annemarie” (Norma) al costat de María Castrejón i “Residencia de Estudiantes” (Universal) com a autora completa.

Va a ser autora del Cartell Splash de la seua quarta edició.

PEDRO RIERA

Pedro Riera (Barcelona, 1965) és escriptor i guionista de còmic. Els seus dues primeres novel·les, Heridas de guerra i Un alto en el camino de los mirlos (Editorial Verbigracia, 2004 i 2005), tracten sobre la postguerra a Bòsnia, país en el qual va viure entre 1997 i 1999. Com a autor de novel·la infantil i juvenil ha publicat una desena de llibres pels quals ha rebut cinc guardons. Entre ells destaquen el Premi CCEI 2008 per la La leyenda del bosque sin nombre (Alfaguara), el 22 Premi Edebé de literatura Juvenil per La Tumba de Aurora K en 2014 (Edebé) i VI Premi de Literatura Infantil Ciutat de Màlaga per Cara de otro en 2015 (Anaya). Com a guionista de còmic ha publicat El coche de Intisar (Glénat, 2011), amb dibuix de Nacho Casanova, una novel·la gràfica sobre la situació de les dones a Iemen, país en el qual va viure durant un any entre 2009 i 2010. La novel·la gràfica va rebre el premi de la cadena estatal francesa France Info al millor còmic d’actualitat i reportatge 2013, i el premi dels lectors de l’IV Saló del Còmic Social de Santa Coloma (2013). La novel·la gràfica té continuïtat en Intisar en el exilio, dibuixada en aquesta ocasió per Sagar, Premi Entendre el present del Festival de Còmic Splash.

SAGAR

Nascut a Saragossa i criat a Osca, va cursar els estudis de Belles arts en la Universitat de Barcelona, ciutat on resideix des de 1996. Després de la seua formació va començar a realitzar labors de direcció artística en un estudi d’animació, a dissenyar escenografies amb La Fura dels Baus i a publicar còmics.

En la seua labor com a director d’art per a nombrosos clients, destaquen els dissenys i fons de la pel·lícula de l’Estudi Mariscal Chico y Rita (2010), l’escenografia del ballet La consagració de la primavera de Ígor Stravinski, estrenat a París en 2013, i El amor brujo de Manuel de Falla per a l’Auditori de la Diputació d’Alacant en 2018. Com a dibuixant de còmic, ha publicat les següents obres: Bajo la piel (Astiberri, 2004) i Cuentas pendientes (Astiberri, 2016), totes dues amb Sergi Álvarez; Dimas (Astiberri, 2009), amb Andreu Martín; El mundo perdido (Astiberri, 2010), que il·lustra l’obra d’Arthur Conan Doyle; La ola perfecta (EDT, 2012), amb Ramón de España; i El síndrome de Stendhal (Glénat/Centre Pompidou, 2017). Ha participat en el còmic de no ficció Un regalo para Kushbu (Astiberri, 2017).

Juntament amb Jorge Carrión, és autor de Gótico (Norma, 2018) i Barcelona. Los basureros de la chatarra (Norma, 2015), un treball de recerca periodística i Intisar en el exilio (Astiberri, 2019) amb guió de Pedro Riera, Premi Entendre el Present del Festival de Còmic Splash.

ELENA URIEL i SENTO LLOBELL

Vicent Josep Llobell Bisbal, conegut com Sento (València, 8 de desembre de 1953), és un historietista, dissenyador, docent i il·lustrador espanyol. Casat amb la també artista Elena Uriel, viu a la ciutat de Sagunt.
 Llicenciat en Belles arts (1978), va ser professor d’Anatomia en la Facultat de Belles arts de València. Va canviar, no obstant això, les aules pel còmic, iniciant la seua nova carrera en “Còmics del Cingle” en 1975. Després d’un fugaç pas per El Víbora, amb l’estil del qual no encaixava, Sento es va donar a conéixer a través de Besame Mucho amb la seua sèrie Barrachina, que li va obrir les portes de Cairo, Madriz o TBO. Els seus còmics i il·lustracions també s’han publicat en mitjans com a El pequeño País, El Temps, El Independent, El Jueves o Efe Eme.
 Inquiet per naturalesa, no ha obviat la il·lustració publicitària i fins i tot el disseny innovador de falles (Plaça del País Valencià (actualment Ajuntament) de València, en els anys 1986 i 1987 i Na Jordana en 2006 i 2011). Seu és també el disseny de la ludo-estàtua gegant del Parc Gulliver que reposa al Jardí del Túria de València. Es va internar en l’animació amb La leyenda de la Meloseta en 1991. En 2013 va guanyar la VI edició del Premi Internacional Fnac-Sinsentido de Novel·la Gràfica pel seu projecte Un médico novato, que narra les experiències del seu sogre, el metge Pablo Uriel, en la Guerra Civil espanyola. Li van seguir Atrapado en Belchite i Vencedor y vencido. Després de quatre anys d’aquest projecte, més uns quants més anteriors per part d’Elena Uriel, filla de Pablo, al costat de les seues germanes per a recuperar les notes i manuscrits de Pablo, el cicle es tanca amb la publicació d’un integral amb els tres volums, titulat Dr. Uriel i publicat per Astiberri. Accepta un encàrrec del Museu del Prado per a publicar un àlbum amb anècdotes i passatges històrics relacionats amb la gran pinacoteca nacional i el resultat es plasma en Historietes del Prado.

NÚRIA TAMARIT

Núria Tamarit, autora del cartell Splash de la sisena edició.
No pretenem ara glossar la ja àmplia trajectòria d’aquesta jove autora nascuda a Vila-real, però a manera de breviari compta amb treballs com Duerme pueblo ( La Cúpula) al costat de Xulia Vicente o Avery’s blues (Dibbuks) amb guió de Angux. Acostumada en el món del Fanzine -que no ha abandonat-, destaquen, entre altres publicacions, els seus treballs per a Sacaponcho, Voltio o Nimio. Sens dubte que 2019 ha sigut un any per a recordar en la seua carrera professional amb el treball “Dos monedas“(La Cúpula).

JOAN MUNDET

En l’àmbit de la historieta, Joan Mundet es va estrenar com a dibuixant en la revista Trinca i d’ací va passar a dibuixar historietes per encàrrec en còmics de gènere d’horror per a segells com Vilmar (Pànic). Després d’algunes obres en publicacions locals, en revistes com Kirk o algun treball per a agències, va desenvolupar una sèrie compromesa amb l’ofici, una historieta autobiogràfica sobre els seus difícils començaments, en les pàgines de Rampa-Rambla (la sèrie Gari, després titulada Gari Folch). A causa del seu domini dels blocs d’ombra i amb el tramat manual, la qual cosa li capacitava per a construir atmosferes huitcentistes (o de segles anteriors), va aconseguir convertir-se en l’il·lustrador oficial de les reedicions de les novel·les del Capità Alatriste. Des de 2006, a més, editat en línia la revista Cayolargo, en la qual es publiquen historietes seues recuperades, il·lustracions noves i textos (poemes, relats) d’autors afins i d’ell mateix. La seua nova sèrie és Capablanca publicada per Amaníaco Edicions i Cayo Llarg Edicions, i recopilada per Evolution (Panini) en un volum integral a tot color. Entre les seues últimes col·laboracions destaca una història curta per a BCN Noire, àlbum col·lectiu publicat per Norma amb motiu del Festival Barcelona Negra.

LLUIS RECASENS “L’avi”

Humorista gràfic, il·lustrador i guionista. Ha col·laborat en diaris (Avui, Sport, El Punt, El 9 Esportiu…) i en diverses publicacions (El Papus, El Corb, La Botifarra, El Triangle, De gom a gom, El Polzet, Mortadelo…) Ha realitzat guions de ràdio, televisió i per a diversos àlbums de còmics d’històries de pobles, ciutats i entitats.

Actualment treballa com a humorista gràfic per al diari EL PUNT, EL WEB NEGRE, AMANIACO, REVISTA DE BADALONA, DELIRÓPOLIS, i BOSTOON THE MAG. Continua realitzant guions de còmic i presenta i dirigeix el programa de rádio EN COMPANYIA.

PEPA PARDO

En 2014 va publicar com a coautora en el llibre de relats Buscando los orígenes de aquello amb Pregunta Edicions i el poemari Talcualsomos amb el Grup Molière en La Forja del Trobador. En 2016 va publicar com a coautora en el poemari ‘Hexaedre’ amb el grup Molière en la Forja del Trobador i va ser guanyadora de la ‘X edició del concurs de relats ciutat d’Osca’ amb el relat de títol ‘Teclas negras’. En 2017 ha publicat com a coautora en el llibre de relats ‘Teruel y sus amantes’ de Mira edicions, l’àlbum ‘Pezmocamu‘ com a guionista al costat de Luis Orús com a dibuixant i el quadern de microrelats ‘Octubre’.A més, va conduir durant cinc anys la secció quinzenal «Jitanjáfora» de literatura en el programa «La Planta enfiladissa» de Ràdio Talp, en el 101.8 FM de Saragossa. Pepa perteneix a la A.C. Malavida.

Sergio Sánchez

Se licencia en Bellas Artes (UPV), en 1999 y aunque se especializa en fotografía y audiovisuales, en aquellos años descubre el placer de pintar y se enamora del expresionismo (entre otras cosas).

En 2004 crea Siarte, y desde entonces ha trabajado como diseñador gráfico e ilustrador, labor que complementa desde 2011 con la de “editor al margen”, cuando publica “Sonetos como sueños“, libro con poemas de Jesús Rodríguez Duandikoetxea acompañados por dibujos de varios colegas ilustradores, el mismo incluido. Desde entontes ha editado 17 títulos con diferentes autores y autoras, recorriendo un largo camino que le ha llevado hasta la publicación de su propio libro: “Amor tóxico”.
Actualmente sigue viviendo en Bilbao, dibuja y pinta habitualmente, participa en movimientos artísticos como Walking Gallery o Dibujatolrato y cuando saca tiempo realiza alguna que otra exposición individual o colectiva. No se aburre… y por si acaso, de agosto en agosto coge la bici y las alforjas y se escapa a recorrer otros mundos.
Acaba de publicar Amor tóxico, una serie de dibujos realizados a modo de “instantáneas” y publicados en redes en gran parte entre los años 2014 y 2015 le sirven como excusa para componer un relato que habla del amor platónico, el desamor o el deseo.

Luis Orús

Luis Orús es el creador de ‘Cebolla tú, cebolla yo: la tira que no pica‘, serie de la que ha publicado dos álbumes. Junto a Santi Blasco, es uno de los pilares del fanzine de espíritu rural Estafermo, y colabora en otros fanzines aragoneses como Malavida o ¡Hey!. En 2017, junto a Pepa Pardo, ha firmado el álbum infantil ‘Pezmocamu‘ (Editorial Cornoque).

Kalitos

Ese es Kalitos, nacido Carlos Errazu en Zaragoza en 1966. Mas de 60 trabajos originales y diferentes paneles explicativos nos ayudan a recorrer la vida profesional de este genial autor aragonés. Desde los primeros trazos en Kaspa de Rata, fanzine del que fue cofundador a mediados de los 80, pasando por las grandes colaboraciones en los míticos Víbora, Makoki, TMEO, Burz, El Pregonero o Puta Mili, llegando hasta nuestros días con sus trabajos en la revista Amaniaco y las publicaciones con la editorial Cornoque, la serie La Guerra que dan Las Galaxias o su último personaje, Sid Scat el gato de Kalitos. Kalitos es también colaborador y miembro de la Asociación Cultural Malavida, estandarte del movimiento comiquero en nuestra ciudad y parte fundamental del Salón del Cómic de Zaragoza.

XCAR

(Zaragoza 1974) es miembro del colectivo Malavida. Además de participar en la revista y álbumes colectivos de Malavida, ha firmado en solitario los álbumes de ‘El Ríchal, soltero y metalero’  y, con guión de Juako Malavirgen,  ‘Belceblues’. Junto a Carlos Azagra y Encarna Revuelta ha firmado uno de los grandes éxitos editoriales aragoneses de los últimos años, la trilogía ‘Cocinicas’: ‘Estoy hecho un cocinicas’ (2014), ‘Sigo siendo un cocinicas’ (2015) y ‘Todos somos cocinicas’ (2016).

LAURA PÉREZ

Laura Pérez (València, 1983) ha treballat en l’àmbit de la il·lustració per a publicacions i editorials nacionals i estrangeres com The Washington Post, National Geographic, The Wall Street Journal, Vanity Fair, Wacom, American Airlines, Fnac, El País, Penguin Random House, entre altres. Participa en llibres col·lectius d’il·lustració com Illustration Now! 4 (Taschen), Il·lustradors espanyols (Lunwerg) o Women’s Club. Art is Powerful (Monsa Publications).

Obté el primer premi València Crea 2015 amb la historieta “Empatía”. Apareix amb una historieta (llarga) en el recopilatori “De muerte” (GP Edicions, 2016) i publica la seva primera novel·la gràfica, “Náufragos” (Salamandra, 2016), al costat de l’escriptor Pablo Monforte, en guanyar l’IX Premi Fnac Salamandra Graphic, obra que també s’edita a França i Italia. És seleccionada en l’I Concurs Nacional de Còmic Biblioteca Insular de Gran Canària, amb la historieta “Juega”, publicada en el recopilatori En curt (Astiberri, 2018).

Actualment combina treballs d’il·lustració i còmic. “Ocultos” és la seva primera novel·la gràfica en solitari.

MAMEN MOREU

D’Osca de naixement i bilbaïna d’adopció. Va publicar les seves primeres tires d’humor en la revista satírica El Jueves en 2009, en les quals va aparèixer per primera vegada el personatge protagonista del seu primer còmic, Marcela, col·laboració que va mantenir intermitentment fins a l’any 2016. Des de llavors publica una pàgina setmanal, “Dolores y Lolo” (amb guions d’Iván Batty), i col·laboracions en la web.

En 2014 publica amb Astiberri la seva primera novel·la gràfica, “Resaca”, amb la qual va estar nominada al premi a l’autor revelació en el Saló del Còmic de Barcelona de 2015, així com a millor obra, millor guió i millor dibuix en els IV Premis del Còmic Aragonès concedits en 2014.

“Desastre” (Astiberri, 2018) és la seva segona obra llarga, encara que des de 2014 ha col·laborat en diversos àlbums col·lectius al costat d’altres autores del panorama nacional i internacional, entre ells Institutos (Astiberri, 2014). Compagina el seu treball de guionista i dibuixant de còmics amb altres treballs d’il·lustració, imparteix xerrades sobre còmic i dóna tallers de dibuix per a infants i adults. Té una gossa que es diu Gala amb un caràcter molt semblant al seu.

El seu web és www.mamenmoreu.com

JAVIER MARQUINA

Javier Marquina (Huesca, 1975), divulgador i guionista, membre de l’Associació de Crítics i Divulgadors de Còmic d’Espanya (ACDCómic) de l’Associació Aragonesa d’Autors de Còmic (AAAC) i de la Asociació Professional de Guionistes de Còmic (ARGH!).

És presentador i guionista del programa Ondas Gamma per a Aragó Ràdio, i a més col·labora en diversos mitjans especialitzats, entre els quals destaca el programa radiofònic “Solo hablamos de historietas” o la web Zona Zhero. També publica ressenyes sobre còmics en la secció cultural del Diario de l’Alt Aragó i col·labora en l’elaboració de l’Anuari de Còmics Essencials realitzat per la revista JotDown.

Segon premi en l’III Concurs de Còmic contra la Violència de Gènere (2017) organitzat per l’Ajuntament de Saragossa per l’obra “Rostros” al costat del dibuixant Fernando Casaus.

La seva primera obra professional “Abraxas” (2018), dibuixada per Ertito Montana i publicada per GP Edicions, va guanyar el premi al millor guió en els Premis del Còmic Aragonès del Saló del Còmic de Saragossa de l’any 2018 i el premi TRAN del còmic aragonès al guió en 2019.

La seva última obra publicada és “Aquí nunca pasa nada” també amb GP Edicions.

ANTONIA SANTOLAYA

Ribafrecha, La Rioja, 1966)

Antonia Santolaya és il·lustradora de contes i històries per a nens, joves i adults. També és cuadernista de viatges i dibuixant en tela. Es va llicenciar en Belles Arts, especialitat Pintura, per la Universitat Complutense de Madrid. Ha obtingut el Premi Apel·les Mestres (2000), l’Esment d’Honor a Mèxic Norma Edicions (2010) i el Premi Àlbum Il·lustrat Biblioteca Insular Gran Canària (2011).

Va ser becada per la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma durant el curs 2016-2017, etapa en què va començar a treballar en “Del Trastevere al Paraíso”. Recentment ha il·lustrat “Feminismo para principiantes”, de Nuria Varela (2018, Edicions B).

MIGUEL ÁNGEL HERNÁNDEZ

Com tants d’altres, comença de xicotet imitant els còmics que llegeix. Posteriorment, mentre estudia, es dedica a omplir els marges de les anotacions de ninots i només quan acaba la universitat es decideix per fi a col·laborar en fanzines com El hombre mosca. És en aquesta publicació on comença a treballar amb eines vectorials i així segueix fins al dia d’avui.

Als últims temps, col·labora en el fanzine Malavida, amb qui ha publicat el fanzine ‘Necrocomicón’ (relats de horro còsmic-costumista), “Los Tres Electroguerreros’ (adaptació d’un relat de Stanislaw Lem) i ‘Rocanroll Comix’, aquest últim en dos lliuraments. En 2018 va publicar el còmic infantil ‘Paco Mico’ (Editorial Cornoque), al costat de Chema Ceba, XCAR Malavida i Dani García-Nieto.

ROBERTO MALO

Roberto Malo és escriptor. En 2014 va fer el salt al còmic amb “Veo por ti”, adaptació a vinyetes d’un dels seus relats a càrrec del dibuixant Chema Ceba. Així es va iniciar una intensa carrera tebeística en la qual de la mà d’Editorial Cornoque ha anat sumant “Los guionistas” guionistes” i “Los Comiclowns”, amb Moratha, i “Supermala”, amb XCAR Malavida.

IVÁN GARCÍA

Nascut a Barcelona en 1975 i establert a Girona, és un dibuixant autodidacta i apassionat del còmic des que té ús de raó… (al còmic, i al cinema, la història, la fantasia, la ciència-ficció…). Va treballar durant gairebé tres lustres en una llibreria especialitzada en còmic, fins que finalment es va plantejar fer còmics en comptes de vendre’ls. Les seves influències inclouen uns quants autors de còmic clàssics (Hal Foster, Alex Toth, Milton Caniff…), un bon grapat d’autors actuals (Frank Miller, David Mazzuccelli, Frederick Peeters, Paul Pope, David Rubín, David López, Paco Roca…) , i directors de cinema de tots els temps (John Ford, Akira Kurosawa, Billy Wilder…).

Guanyador de l’III Premi Ferrater Mora de Còmic de la Universitat de Girona, ha publicat la novel·la gràfica “Ferrater Mora Filósofo”, amb guió de Josep Pastells. Ha il·lustrat mòduls de rol per a Clàssics de la Marca i Còdex Grup Creatiu.

“Por un puñado de dracmas” publicada amb Grafit Editorial, és la seva primera obra com a guionista i dibuixant, i no serà l’última perquè ja està treballant en el seu segon àlbum per a Grafit. “METUS. Leyendas romanas de terror” guionizado per José Miguel Pallarés Sanmiguel.

Com a bon anacrònic, no és molt actiu en xarxes socials, però bo… el noi l’intenta.

A vegades penja alguna cosa i tot: www.ivangarciacomic.com

ABRAHAM GARCÍA

València, 1961

Professor d’Educació Secundària. Escriptor, arqueòleg, guionista i historiador de comics. Va guanyar premis de la Hispacon en 1993 i 1994 amb els relats “Hija de Hipnos” i “Natividad”. Articulista d’Editorial Planeta en la seva línia de comics Marvel. Col·laborador de Panini en la seva Enciclopèdia dels comics, dirigida per Antoni Guiral. Editor del fanzine Kirby.

Ha publicat en els últims anys històries en destacats recopilatoris de comics: “Valentia” (Norma editorial) i “De Muerte” (GP edicions) amb el guió de “El hombre de los puentes”, “Mohrs” i “El lector de cadáveres”.

LUIS NCT

Luis NCT (Valencia, 1979) es ilustrador, dibujante de cómics y concept artist para videojuegos y cine. Estudió Bellas Artes en Valencia, ciudad en la que reside. Últimamente ha trabajado como colorista para Image (Empty Zone) y Vertigo/DC (Frostbite), y su primera novela gráfica, Sleepers (EDT, 2012), fue premio del público en el Salón del Cómic de Barcelona. Wahcommo (Astiberri, 2018) es su segunda obra larga.

Manel Gimeno

Inicia el seu treball professional en la revista Besame Mucho amb la seua sèrie de gènere negre M, recopilada en el volum Flashback en negro. Des de 1990 col·labora en la revista Camacuc, en la qual ha publicat centenars d’historietes destinades al públic infantil i els monogràfics Cap rossa demanarà foc a un perdedor, Patrulla Llopis i Escola de Super herois. Guionista de programes infantils i culturals per a Televisió Valenciana a més de curtmetratges, documentals, dibuixos animats i ficció, participa en diverses antologies de relats policíacs i publica dues novel·les de gènere negre i humor: El Misterio de Bolaños i El Mánager. Des de 2013 i amb l’editorial Camacuc, escriu i dibuixa còmics de contingut divulgatiu, històric i educatiu per a diverses institucions. En 2019 publica la novel·la gràfica Misterios del Más Acá, amb textos de Carlos Martínez Riera i en 2020 Destarifats: El YaYo, humor gràfic dirigit al públic infantil.

FERNANDO DAGNINO

Madrid, Espanya (1973) Després de finalitzar la Llicenciatura en Filologia Anglesa, va emprendre projectes professionals en diferents camps: disseny de webs, publicitat, il·lustració infantil i videojocs. En 2008 va començar a col·laborar amb DC Comics, desenvolupant la seua faceta de dibuixant en col·leccions com Superman, Liga de la Justícia: Generación perdida, Jovenes titanes y Wonder Woman. Actualment s’encarrega de l’apartat gràfic de Resurrection Man, amb guions de Dan Abnett i Andy Lanning. Amb Smart Girl, Dagnino signatura la seua obra més personal , una història ciber-noir que beu d’obres com Blade Runner o Black Mirror. El Splash li dedica una exposició a Smart Girl.

GERARDO BALSA

Gerardo Balsa (1973) és un dibuixant i guionista de còmics argentí radicat a Espanya des de 2008. Amant del gènere d’aventures, ha dibuixat sèries, unitaris i minisèries, principalment per al mercat franc-belga. El seu més recent treball és la trilogia “La sombra del Cóndor“, amb guió propi. En paral·lel, han aparegut recentment en castellà “La Noche del Día D” i la sèrie “O-47”. Actualment resideix i treballa a Barcelona.

Aroha Trave

Aroha Travé (Terrassa, 1985) és col·laboradora domèstica d’Edicions La Cúpula, on ha exercit d’il·lustradora, escolana i persona humana exemplar. El seu vibrant estil de dibuix, que beu a morro de les veus més indòmites de l’underground, s’ha deixat veure en les pàgines de la revista Voltio, si bé el seu autèntic debut és Carne de Cañón (La Cúpula, 2019) lliure patufet i feroç desbordat d’éssers patètics, entranyables i una mica cabrons.

Rosa Codina

Rosa Codina va nàixer el mateix any de 1987 en què es desenvolupa la història de Rompepistas. Ho va fer en Ordal, un poble de l’Alt Penedès, a la província de Barcelona, envoltat de vinyes i muntanyes. Encara que allí la gent es passa la vida en la vinya, Rosa va decidir desmarcar-se i va orientar els seus passos cap al còmic i la il·lustració, desoint amb molt bon criteri totes les veus que li desaconsellaven el dibuix com a forma de vida. Rompepistas (La Cúpula, 2020) és adaptació de la novel.la de Kiko Amat.

Santi Selvi

Teòric i guionista d’historieta que va començar a publicar en el final del segle XX en un treball col·lectiu sobre l’autor nord-americà Kevin Smith.
Ha sigut prologuista de còmics com a Carroñero (La Cúpula) obra de Vicente Montalbá, finalment, guionista en obres col·lectives com Valentia (Norma) o De muerte (GP). Com a autor complet, ha escrit els llibres ¿Y ahora, qué? (Nowevolution, 2016) i el primer número de la col·lecció Mamut Listo, de Bang Edicions, el titulat Gauss. El príncipe de las matemáticas, Arquímedes o Emmy Noether, amb dibuixos de Zarzo.

Chesus Calvo

Després d’uns anys treballant pel seu compte, aconsegueix publicar el seu primer àlbum “El manuscrito Saknussemm” amb GP Edicions, títol que inaugura la sèrie “Vespas y Tintorettos“. Dos anys després apareix el segon “Los 4 trabajos y medio de Marco di Lampedusa“, amb guió de Javier MC. Mentrestant, col·labora amb il·lustracions en diverses exposicions o en diferents publicacions com Thermozero o El Tebeico del Saló. En 2017 és encarregat de realitzar el cartell per al primer Saló Hispà Francés de Jaca. A la fi de 2019 publica, de nou amb GP Edicions, “Esclavos de Franco” del qual s’encarrega tant del guió com del dibuix i color. Aquesta publicació té gran repercussió i en algun mitjà el col·loquen entre el millor de l’any, i no sols això, sinó que arriba a ser finalista a millor guió en els IX Premis del Còmic aragonés. En aquests moments es troba immers en un nou projecte juntament amb el guionista David Terrer i amb el nom provisional de “La pelea del siglo“.

Elías Taño

Elías Taño va nàixer a Canàries -no ha perdut el seu accent- però ja porta molts anys establit a València. Ha col·laborat en infinitat de propostes creatives i continua fent-ho en l’actualitat. Sens dubte que el seu Fanzine “Arròs Negre” Premi Millor Fanzine del Saló de Barcelona, ha sigut i és, un gran èxit de creació col·lectiva en tractar un tema en concret i donar-li’l a múltiples artistes, coordinant i maquetant el contingut final. És membre actiu de Tenderete o Graf. En la companyia teatral “A tiro hecho” ha participat en obres originals i reivindicatives, com “El mercado es más libre que tú” o ” on posen de manifest els perills evidents del TTIP o “Les solidàries“. Ha publicat recientment un compendi dels seus treballs com il.lustrador titulat Delitos de Papel, un glosari ja publicat a l’Italia. Elías Taño és col.laborador del Splash desde el seu inici amb la secció Fanzines i autoeditats.

Pedro Vera

Després de participar en la fundació de la revista El Tío Saín i col·laborar amb publicacions com La Comictiva, Kovalsky Fly, Annabel Lee o Subterfuge, Pedro Vera (Múrcia, 1967) comença a publicar les seues historietes en 1998 en la revista El Jueves.

És el pare de personatges com Nick Platino o els famosos Ortega y Pacheco, dels quals Caramba! ha començat a recopilar tots els seus lliuraments en la col·lecció Ortega y Pacheco Deluxe. En 2012 crea en la mateixa revista, Ranciofacts, on repassa setmanalment els costums i dites més ràncies de la cultura popular espanyola. La sèrie ha sigut recopilada en llibre per Caramba! en quatre volums, Ranciofacts (2014 ), Mi puto cuñado (2015), Rancio no, lo siguiente (2016) i Saliendo de la zona de confort.

Rubén FDEZ

(Castelló de la Plana, 1983) porta des de 2007 publicant en la revista El Jueves. Abans de Limitado y especial (*Caramba!, 2019) les pàgines de Federik Freak han sigut recopilades en altres quatre llibres: Onanist Life-Style (El Jueves, 2010), Para ti, que eres virgen! (El Jueves, 2011), Piraña social (Caramba!, 2013) i Subnormal emocional (Caramba!, 2016). Altres llibres de Rubén Fdez són Like a Monkey (Fandogamia, 2014), una edició revisada del webcomic/fanzine que va dibuixar fa més d’una dècada, 24 horas con gente mejor que tú (Fandogamia, 2015) i El Rubius no sale en este libro (Fandogamia, 2017).

Max Vento

Max Vento és il·lustrador i dibuixant de còmics, autor dels àlbums ‘Monólogo de mi Vida Desastrosa’, ‘Noches de Citas’ ,‘Comedia en un acto’ i ‘Actor Aspirante, Volumem Integral’ (Dolmen Editorial), i co-autor de‘Valentia’ (Norma Editorial). Max ha rebut, entre altres, les nominacions a ‘Millor Autor Revelació’ en el Saló del Còmic de Barcelona i ‘Millor Obra Nacional’ en el Expocómic de Madrid. En aquests moments Max està preparant un llibre nou: ‘Aprende a dibujar ciudades’ per a l’editorial Dolmen. Ha colaborat amb Ricardo Vilbor com dibuixant en El viejo y el narco (Evolution-Panini), Premi millor guió Splash 2019.

Martí Riera

Martí Riera (Barcelona, 1955) és un dels primers espases del cómix para supervivientes que a la fi dels setanta va nodrir les pàgines de El Víbora, on va desenvolupar la major part de la seua obra. La seua vocació d’arquitecte i una formació en disseny –que s’acredita en la seua excel·lència com grafista– cristal·litzarien en una breu bibliografia de la qual hui es recorden cims com a Taxista o Dr. Vertigo, sempre ancorades en les espirals de la ment i els vericuetos de la realitat. Molt benvolgut a l’altre costat de l’Atlàntic (on es va donar a conéixer en les pàgines de la mítica revista Raw) i fortament influenciat per autors clàssics com Chester Gould o Will Eisner, Martí dibuixa des d’una costa mental molt llunyana en la qual també van recalar un dia mestres del malson com David Lynch o Charles Burns, generant una veu poderosa i particular que fa d’ell, encara hui, un dels nostres autors més purament moderns. Atajos es un recopilatori dels seus treballs curts a El Víbora.

MACDIEGO

MacDiego (València, 1963) és un dissenyador i editor de còmic espanyol. En 1982 comença a treballar en el Col•lectiu Voramar, on aprén al principi l’ofici de dissenyador i, més tard, el de publicista. En 1991 munta l’estudi MacDiego a Godella, des d’on treballa per a molts clients de la comunitat. Com a obra més visible a la ciutat de València, cal destacar les escultures metàl·liques de Picasso que va realitzar per a l’exposició del pintor que va realitzar la Fundació Bancaixa. Encara podem veure aqueixes escultures a la ciutat. En 1995, amb Francisco Camarasa Pina, va fundar la seua pròpia editorial de còmics Joputa CB, refundada més tard com Edicions de Ponent. En 1997 MacDiego va fundar amb Julio Sánchez Telio La Guillotina, la primera galeria dedicada a originals de còmic, i va començar a editar la revista gratuïta Ganadería Transhumante.Va ser president de la ADCV (Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana) de l’any 2000 al 2004. Ha participat en nombroses exposicions i edicions, tant individuals com col·lectives. L´any pasat publica el llibre La vida es corta, ¡desperdíciala!, un espai autobiogràfic replet d´humor i mala llet. Es el coordinador del projecte gràfic Puro Perú, llibre recopilatori dels treballs de la ONG CESAL a terres andines.
Fuente: Golem Fest Valencia

Jordi Marquina

Naix a València en 1981 i ja talludito es gradua com a Tècnic Superior en Disseny Gràfic Publicitari. En 2004 exerceix aquesta professió com a becari en els Departament de Joventut, Esports, Serveis Socials i Premsa del Ayto de Sagunt. En finalitzar aquests treballs comença la seua vida com a freelance. L’editorial bilbaïna SíArte publica els seus llibres Almendrado de limón (Antologia d’humor gràfic al costat del dibuixant Ivanper) i, Mondo Hueso, una mirada negra, tendra i divertida a la vida, a través d’uns esquelets i de la pròpia Mort. De nou amb SíArte publica en 2020 publica Efígies, un llibre il·lustrat amb dibuixos, poemes i aerolitos de la seua creació. Està molt vinculat al Teatre local de Port de Sagunt, amb obres com Lo del Cerezo, que serà publicada en breu per l’editorial sevillana Matraca.

Chris Stygryt

Amb el temps, les seues il·lustracions en color s’han tornat el reflex dels seus records de la infància, amb les seues alegries, les seues pors i la seua simplicitat. Realitzades de manera totalment intuïtiva, li agrada crear emocions simples basades en el record, emocions assequibles amb una sola mirada. En contrapart, el seu treball amb Coco Press, el seu segell d’acte edició, li ha permés explorar altres camins totalment diferents i al servei de la narració. Allí, la seua línia viatja de la complexitat gràfica fins a la simplicitat més absoluta, un treball de recerca que és en realitat una trajectòria artística de tota una vida.
En 2008 i 2014, va ser premiat amb el Primer premi de còmic alternatiu de Angoulême, el primer amb el col·lectiu Turkey comic i el segon amb el Fanzine Carré. En 2013 li van atorgar la beca d’Ajudes a la creació visual de Vegap pel projecte “Monstruos con clase” i en 2019 guanya el Primer premi de novel·la gràfica social Divina Pastora pel projecte “El viaje de Felipe”. Ha editat a Espanya com a guionista amb Aleta, Bang, Planeta DeAgostini, Edicions de Ponent i a França amb Akileos, Sarbacane, L’Oeuf, Fanzine carré i Turkey comic.

JAIME CARAÑANA

Llicenciat en Belles arts, Especialista Universitari en Animació i professor de dibuix en Educació Secundària. Des de 2005 treballa en diversos projectes de còmic a títol individual, així com en col·laboració amb diversos guionistes. En 2055 publica “La *llegenda de Ben i Issa” amb textos de Bernat Capó, publicat pel Ayto de Benissa. En 2016 publica, amb el guionista Abraham García, la història MOHRS en el còmic coletivo “De Muerte”, editat per GP Edicions. En 2020 publica El Rastro del Grial, també en col·laboració amb Abraham García i editat per GP Edicions.

PEDRO CIFUENTES

Pedro Cifuentes és professor de socials en ESO i dibuixants de còmics. Ha sigut reconegut amb el premi nacional d’educació per al desenvolupament i com a docent destacat de la Comunitat valenciana en 2019 per la seua difusió del còmic i la narrativa gràfica com a eina didàctica. Des d’enguany és professor del Màster en Educació i Còmic de la UV. Molt actiu en les xarxes sota el nick de @krispamparo, realitza habitualment activitats de formació per a professors, ponències sobre innovació educativa i xous de facilitació gràfica en viu. Historia del arte en cómic, del qual presenta el seu segon volum i va començar amb un reeixit projecte crowfunding, ha sigut editat per Desperta Ferro edicions i és la seua primera obra llarga després de diverses col·laboracions en Xiulit.

JORDI PEIDRO

Des de fa més de trenta anys es dedica a la seua gran passió, narrar històries. Dibuixant de álbums com ‘El ojo del africano’ o el còmic de llarga extensió ‘La bahía del ahogado’, també ha bregat amb el format curt, com la sèrie Contes i llegendes per a la revista Xiulit. És també autor de diverses obres teatrals: Eiximenis, El crack del 29 o Lletraferida. Com a novel·lista ha signat ‘La herencia del mar’, primera de les aventures de l’inspector Vivas. Esperaré siempre tu regreso és el seu primer llibre en el qual no usa la ficció com a punt de partida, un llibre sobre Mauthausen. Peidro ha guanyat el Premi Alfons el Magnànim en la secció de novel·la gràfica per la seua obra La era de Acuario, un viatge al Transiberià i que publicarà Andana Gràfica.

ZARZO

José Pérez Zarzoso “Zarzo”. (Segorbe, 1979). Ha treballat en camps com el disseny gràfic, la il·lustració, l’animació o el còmic. En l’àmbit del còmic va col·laborar en toms com: “Mekatz” (2011), “Katzvengers” (2012), “Internet Katzplorer” (2013). També ha publicat diversos còmics relacionats amb la música surf: “Five fingers with Parasol” (2012), “Five Fingers with Parasol. Beyond the retrofuture” (2013) i “Five Fingers with Parasol. Surf bullets” (2017). Al costat d’altres autors ha col·laborat en àlbums com “Valentia” (2012, Norma Editorial) i “De Muerte” (2016, GP Edicions). En format novel·la gràfica: “¿Y ahora, qué?” (Nowevolution, 2016). Dins de l’actual col·lecció “Mamut Listo” de Bang Edicions ha publicat “Gauss. El príncipe de los matemáticos” (2018) i “Arquimedes. El mejor matemático de la antiguedad” (2018).

JOTAKÁ

Jotaká (Juan Carlos Viñas Ballesteros, 1987) és un valencià llicenciat en Belles arts i titulat en il·lustració. En les seues il·lustracions se centra en destacar les gammes de colors vius i el bon rotllo a través de les seues aquarel·les o il·lustracions fetes amb paper. Interessat sempre a descobrir nous materials i diferents acabats en els seus treballs. Ha treballat com a il·lustrador per a diferents projectes, revistes, publicitat i RRSS i ha col·laborat amb marques com Netflix, Starbucks, Ibèria, Hyundai, Estrella Damm, Pibank i Movistar entre altres. A més sempre té entre mans algun projecte propi en el qual treballa simultàniament. Autor de “Bajo el Glaciar” (Hidroavió, 2019) i il·lustrador del conte infantil “La oveja negra” escrit per l’autora Magela Ronda (Astronave, 2019).

LUIS BUSTOS

(Madrid, 1973). Dibuixant de còmics, il·lustrador i grafista. Comença la seua carrera en 1996 amb Rayos y Centellas (Camaleón Ediciones), al costat del guionista David Muñoz. D’un estil gràfic versàtil, ha fet treballs en diversos gèneres i formats que van des del comic book, l’àlbum europeu, l’humor per a premsa o la novel·la gràfica. Com a autor complet destaquen Endurance (Planeta DeAgostini, 2009), un relat d’aventures sobre l’expedició antàrtica d’Ernest Shackleton; el còmic juvenil Zorgo (Dibbuks, 2012) o Versus (Entrecómics Còmics, 2014), adaptació lliure del relat de Jack London Por un bistec.
També ha col·laborat en el setmanari humorístic El Jueves (2012-2014) i en la revista digital Orgullo y Satisfacción (2014-2017). Altres treballs com a dibuixant són Residuos (Glénat, 2005), al costat de David Muñoz i Antonio Trashorras, o els dos toms dels quals consta, ara com ara, García! (Astiberri, 2015 i 2016), amb guió de Santiago García. Els seus últims treballs són Still Life (Llibres d’autoengany, 2016), Puertadeluz (Astiberri, 2017) i POP (Caramba!, 2019) i la adaptació al còmic del llibre Fariña (Universal Comics, 2019) amb Nacho Carretero.

NADAR

Pep Domingo (Nadar) naix a Castelló de la Plana en 1985. Durant els seus estudis universitaris s’alça amb diversos premis en certàmens de còmic espanyols (Portugalete, Cornellà, CAM, INJUVE…). Després de llicenciar-se en Belles arts per la Universitat de Barcelona, publica les seues primeres històries curtes en revistes com Dos veces breve. En 2012 se li concedeix la beca AlhóndigaKomik (Bilbao) gràcies al projecte de Papel Estrujado (Astiberri, 2013), que aconsegueix el premi del públic a millor obra en el Saló Internacional del Còmic de Barcelona 2014.
Amb El mundo a sus pies (Astiberri, 2015), que aconsegueix les nominacions a millor obra d’autor espanyol i autor revelació en Saló Internacional del Còmic de Barcelona 2016, així com el premi de “Entendre el present” en el saló Splash Sagunt del mateix any. En 2018 publica Salud! (Astiberri, 2018), amb guió de Philippe Thiraulty en 2020 El cineasta, amb guió de Julien Frey.

VICENTE MONTALBÁ

Vicente Montalbá Tarazona va nàixer a València en 1969. és dibuixant, il·lustrador, dissenyador gràfic i animador de diversos curtmetratges. És conegut per la sèrie “DobleCero”, publicada regularment en les pàgines de la revista d’humor Amaníaco, i té a la seua esquena una àmplia carrera que compta col·laboracions ocasionals en la revista El Víbora i aportacions a la mítica col·lecció Brut com Las aventuras de Jaw i Jaw contra el alien.
En 2015 es va publicar el còmic Carroñero, editat per la Cúpula, guionizado per Ricardo Vilbor i dibuixat per ell. La història es caracteritza per estar plena de sarcasmes, tindre un missatge polític i estar ambientat en un món de fantasia medieval​ a l’estil d’espasa i bruixeria. Els seus últims treballs són: Mundo Extraño (GP Ediciones, 2018) i recientment, Annunaki (Bang Ediciones, 2020).

Rubén Lardín

Exerceix d’escriptor, traductor, periodista, crític de cinema… Autodidacta en general, estudiant d’Arts i Oficis i faneditor en particular -durant els noranta-, hui és autor de diversos llibres de divulgació cinematográfica i còmic, assajos culturals. Ha comissariat exposicions per al Saló Internacional del Còmic de Barcelona, la Setmana Internacional de Cinema Fantàstic i de Terror de Sant Sebastià, el Festival de Comic de Getxo i el Splash Sagunt. Va ser part del primer equip organitzador del Festival Internacional de Cinema Eròtic de BCN i Cap de Publicacions i membre del comité de selecció del Sitges. Festival Internacional de Cinema de Catalunya, a més de col·laborar amb molts altres. Ha treballat en ràdio i televisió, és signatura freqüent en premsa (El Diario.es, RockdeLux, Cartellera Llevant, Cinemanía, SoFilm…) i coautor de diversos guions per a llargmetratge que romanen inèdits: Los ojos de Álex (amb Josep Mª *Beà). Va fer labors de traducció a autors com Charles Burns, Robert Crumb, Adrian Tomine, Riad Sattouf, Tony Millionaire o Joann Sfar.

DAVID F. DE ARRIBA

David Fernández de Arriba (Barcelona, 1985) és llicenciat en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra en l’especialitat d’Història i professor de Ciències Socials en Educació Secundària. Lector de còmics des de xicotet s’ha especialitzat en el gènere històric i autobiogràfic en la novel·la gràfica i en l’ús del còmic com a element didàctic en escoles i instituts. Escriu regularment en la seua web Història i Còmic. Acaba de publicar-se en castellà Memória y Viñetas. La memória histórica al aula a través del cómic (Desfiladero Edicions), el seu llibre dirigit a docents per a ensenyar la història recent del nostre país mitjançant la historieta. Aprofitem l’ocasió per a entrevistar-li.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies